Monday, February 7, 2011

Kini boleh berWifi di rumah, internet di mana-mana...

Kini aku dah berjaya mewujudkan wifi di rumah dengan menggunakan 3G Broadband Maxis sedia ada. Sebenarnya dah lama nak set up benda ni memandangkan kat rumah ada 2 biji laptop. Kalau boleh nak le connected to internet sekaligus pada masa yg sama. Aku punye 1, wife punye satu. Last2 sampai ada anak 2 pun x berjaya lagi wat camtu. Ini le modem (style datacard) yang telah berkhidmat ngan aku sejak beberapa tahun lepas. Sebelum tu guna modem Maxis jenama ZTE yang besar macam router tu. Cukup la sampai abis kontrak 2 tahun. Data card ni aku bid kat lelong.com, rege masa tu kira mahal la jgk... dekat2 cecah RM400. Usb modem masa tu masih mahal dan tak banyak yang open lock lagi. Laptop HP/Compaq yang ada slot xpress data card. Semua telco aku try kat datacard ni, maxis...celcom...digi... tapi yang agak stabil, in coverage dan kos berpatutan adalah maxis. Dari jumlah caj bulanan RM78 tukar ke RM68 dan terkini RM48. Kira ok la kan.

Option Luxury GT Max 7.2 Ready Express Data Card
Baru baru ni aku beli 3G router. Dapat la yang murah dlm RM 100 je kosnya. Lama gak tunggu nak dapatkan device ni. Kalau 2-3 tahun dulu harga mesti mahal gile, cecah 3 ke 4 ratus. Gamble je beli yang jenama Aztech ni dengan harapan datacard tu boleh connect thru usb. Tapi kecewa sebab gagal. So pinjam usb modem opismate yg Huawei E167, berjaya! Aku bawak gi Kuantan, guna akak ipar punye ZTE MF627 pun sukses. Aku try usb modem maxis yang baru yang kaler putih tu, hasilnye mengecewakan. Rupa2nye kene update firmware dulu. 

Aztech HW550-3G 4-Port Wireless Router + HSPA 3G Broadband Support

Jadi untuk merealisasikan kesuksesan wifi di rumah, aku kene dapatkan 1 usb modem yang betul2 compatible ngan router yang aku beli tu. Aku bid sekali lagi di lelong.com untuk jenama Option jugak. Sama macam datacard sebelum ni, cuma yg ini zero-cd installation. Dah ready open simlock and performance so far, tidak mengecewakan. Cuma bergantung kepada speed 3G broadband Maxis je. Kadang2 aku test speed ada gak cecah 2Mbps. Dapat 800Kbps kalau stabil n maintain.... tgk Youtube sure xde buffering. Device ni dah lama release, tu yang harga pun yang paling murah aku dapat kat lelong.

Option iCon 225 USB Modem

Sekarang ni kalau nak online kat rumah, on jer router ni... bukan takat laptop je, hp yang ada wifi pun boleh get connected. My wife boleh update status facebook dia thru Nokia C3 pink dia. Nak kemana2 pun boleh bawak.. balik kg ke. Boleh la share ngan sedara mara. Cuma x mintak caj je... tapi aku punye kuota la cepat penuh. So maxis akan throttle down... slow la jadinye....

1 comment:

  1. skrg dh 10 tahun masih guna lg ke usb modem ni bang? hehehe

    ReplyDelete

KEMBAR JUMPA KLON SENDIRI

Bila mana klon sendiri muncul entah dari mana, maka gunakanlah segala ilmu yang ada untuk hapuskan mereka. Kerana kita hanyalah istimewa...

Lazada Malaysia

POPULAR POSTS